top of page

איך להפוך חדר אמבטיה קטן של דירת סטנדרט למרווחת ללא שבירת קירות?

חיפוש אחר רעיונות מציאותיים לאמבטיה קטנה הוא אתגר שרובנו מתמודדים אתו. אחרי הכל, עיצוב חדר אמבטיה קטן מנצח, פרקטי, אך עדיין כזה שמעניק נוחות מסוגננת, הוא המפתח כדי לגרום לזה שהחדר הקטן ביותר בדירת הקבלן יעבוד בשבילכם.


עיצוב דירת קבלן חדר רחצה
אמבטיה דירת קבלן

בין אם רכשת דירה של 200 מ”ר או דירה של 100 מ”ר ,חשיבות עיצוב חדר אמבטיה יכול לשנות את כל איכות החיים של כל המשפחה. אם הסתובבתם בבתים בסקנדינביה או ביפן יכולתם להתרשם מעיצוב מינימליסטי ,מדויק לצרכים של בני הבית, ופונקציונלי כשחדר האמבטיה קטן ניתן ליישם את הצרכים של בני הבית ,לחשוב לפני שמכניסים ריהוט, לחשוב היטיב לפני שבוחרים את הכלים הסניטריים, החיפויים והריצוף.



לשבור קירות בדירת קבלן?

אם אתם לא מתכוונים לשבור קירות, הרי אתם מחפשים לייצר אשליה של חדר רחצה גדול. תתמקדו בהתקנת תאורה באזורים נקודתיים ואסטרטגיים – מנורת קיר מאורכת דקורטיבית מעל המראה, גוף תאורה צמוד תקרה הממוקם במרכז החלל של החדר הרטוב. תכננו את חללי האחסון בחוכמה, עם מחשבה עתידית לצרכי המשפחה, נסו להימנע מעומס.


בשוק מעצבי הפנים ניכרת לאחרונה מעצבות שמתמחות ב”מיקסום חללים” ראיתי מספר עבודות ואכן מרשים, אם בכוונתכם לשכור את שירותיה של מעצבת פנים, עיינו בעבודת שעשתה, אם מפרסמת את עצמה כממקסמת הרי הרווחתם.

על מה לוותר?

גם אם דפדפתם בחוברות עיצוב ,וראיתם עיצובי חדרי אמבטיה ,עם ריהוט מדפים פתוחים, הימנעו מהם, אלא אם יש לכם חדר אמבטיה ענקי, אם רכשתם דירה מקבלן והיא לא דירת יוקרה , קרוב לוודאי שחדר האמבטיה שלכם לא גדול,

ריהוט פתוח יגרום לתחושת עומס ובלאגן בחלל חדר רטוב קטן, לכן את אחסון הסבונים, השמפו, המגבות, הפרפומריה, חומרי הניקוי וכל היתר – השאירו בחוץ. או לחילופין הכניסו ארון בהתאמה אישית. וותרו על אביזרי תאורה גדולים ש”יחנקו” לכם את חדר האמבטיה, קיימת תאורה חזקה במנורות קטטת היום, השתמשו בהם.


אחד הנושאים החשובים בעיצוב חדר הרחצה הוא התאורה, תחושת אינטימיות ותאורה פונקציונלית ישירה וממוקדת, חשוב לבדוק בדיוק להיכן האור מתפזר, אנחנו רוצים שני מפסקים אחד לתאורה אינטימית ורכה, ואחד שיפעיל תאורה חזרה ופרקטית יותר. מכונת כביסה ומייבש להכניס לחדר שירות לא בחדר הרטוב שלכם, נגרות לבנה שתאכסן אותם תסגור לכם את הפינה.


נגרות

ריהוט שמותאם על ידי נגר במיוחד לגודל החדר, ולצרכים שלכם יעשה את ההבדל, מבחינת פונקציונאליות ונראות,כן העלות יקרה יותר מאשר לבחור במוצרי הסטנדרט שהקבלן מציע,אולם לטווח ארוך אין ספק שבחירה שכזאת עושה את ההבדל.


אריחים גדולים ייצרו אשלייה אופטית של גודל בחדר הרחצה,כמו צבעים בהירים.

חשוב לזכור שאתם מוגבלים בr10-11 לפי תקן,כך שבדרך כלל המבחר יותר מצומצם,אולם ישנם קבלנים שמאפשרים טיפול נגד החלקה,בצורה שכזאת אתם יכולים להמשיך את הריצוף שבחרתם באזורים היבשים גם לחדרי הרחצה.


מקלחון או לוותר?

אם לא משתמשים עדיף לוותר ואז יש לכם עוד מקום בחדר הרטוב, מקלחוני סטנדרט הם ברמה נמוכה וקשה לנקותם.


עיצוב בהיר נקי או כהה ואינטימי?

אין פתרון כיתה ,אין ספק שבהיר עם תאורה חזקה מגדיל את ההרגשה בחדר האמבטיה, אבל צריך להיזהר שהעיצוב לא ירגיש כמו חדר במרפאה. כדי לקבל אווירה נעימה וחמימה, עדיף לבחור נורות בעלות גוון צהוב, ועדיף להתקין בחדר שני גופי תאורה, אחד מרכזי ועוד אחד מעל המראה. הכניסו צמחים, ירוק בעין עושה טוב לכולם.


הנקודות הקטנות שעושות את ההבדל:

רכשו מתלי מגבות לפי הצורך של בני הבית, תכננו קודם את מיקומן.

בחרו במתלה מגבות קומפקטי לתלייה על הדלת או על הקיר, כמו מתלה מגבות מתכוונן, מתלה מגבות בצורת כפתור או קולב. אם השארתם מקלחון במקלחון בחרו במתקן תלייה לשמפו בגודל, צורה ועיצוב מתאימים.

ברזים - בחרו ברזים פרקטים, אם בחרתם חיפויים לבנים ,אינסטלציה צבעונית “תעניק” כתמי צבע לאמבטיה.


ארון אמבטיה סגור או פתוח?

ברור סגור ועדיף עם מגירות, את הבלגן תשאירו במגירות ולא בחוץ.


להסתכל וללמוד מהיפנים

שחושבים על חדר אמבטיה סטנדרטי, רובם מניחים שאזור רחצה (אמבטיה או תא מקלחת), שירותים וכיור/כיור מורכבים בצורה קומפקטית לחדר אחד. נראה שזו הפריסה הנפוצה ביותר עבור רוב חדרי האמבטיה המודרניים ברחבי העולם.

עם זאת, ביפן חדרי האמבטיה שונים. אבל השאלה היא למה? לרוב, זה אולי נראה מובן מאליו ונוח שכיור האמבטיה/מקלחת והאסלה יהיו כולם בחלל אחד, אבל ביפן יש לזה היגיון שונה. בעיקרו של דבר, מטרת האמבט הייתה, ועודנה, מקום להירגע, בעוד שהמטרה של אזור אמבטיה או מקלחת מודרניים סטנדרטיים היא לנקות.


בבתים יפניים

השירותים, הכיור והמקלחת/אמבטיה נמצאים כולם באזורים ייעודיים נפרדים. השירותים יהיו בחדר משלו, והכיור יופרד מאזור הרחצה בדלת שיוצרת מחסום בין האזור ה”רטוב” לאזור ה”יבש”. שלא כמו חדרי אמבטיה מודרניים שנראים ברחבי העולם, באזור רחצה יפני, המקלחת נמצאת מחוץ לאמבטיה, מה שעולה בקנה אחד עם תרבות הרחצה היפנית המסורתית. אחד שוטף את גופו מחוץ לאמבטיה ואז משרים באמבטיה כדי להירגע.


זמן הרחצה הוא כמעט פולחני ביפן. בסופו של יום, כולם במשפחה מתחלפים בתורות ואחר כך לטבול באמבטיה. האמבטיה היא מקום להירגע לפני השינה. לכן, אמבטיה באותו חלל כמו שירותים זה ההיפך מרגיעה, למעשה, רוב היפנים מתביישים מהרעיון של רחצה בטווח העין של שירותים.


חיסכון במים

מכיוון שלא משתמשים במי האמבט לניקוי הגוף אלא להרגעה, אמבטיות היי-טק בימינו כוללות בקרת טמפרטורה אוטומטית, חימום מים מחדש ותחזוקת מפלס המים כך שמפלס המים והטמפרטורה נשארים עקביים לאורך מספר שעות.


הערת מחבר: בארץ הגיעו מוצרים נפלאים של חברת טוטו היפנית וגיבריט השוויצרית שעוזרים לממש את הפינוק היפני במלואה.

תחזוקה קלה יותר הכלל הראשון של תחזוקת הבית הוא להימנע מלחות ועובש. חדרי האמבטיה הישראלים “מצטיינים” בצבירת עובש.

עם ההגדרה לחדר אמבטיה יפני, שליש מהחלל רטוב ולח כל הזמן. על ידי הפרדת אזור הרחצה מהכיור והאסלה כמות הלחות אליה נחשפים שני האחרונים מצטמצמת מאוד ובכך מונעת הצטברות עובש או בלאי אחר הקשור ללחות גבוהה.









bottom of page